NRC Handelsblad brengt sinds vorig jaar maart al een digitale krant uit op één
type e-reader, de iLiad van de Nederlandse fabrikant iRex Technologies.
Daarop hebben zich tot dusver 2500 mensen geabonneerd. De webeditie wordt
door nog eens 9800 abonnees gelezen.

Op de iLiad is de krant te lezen in pdf-formaat. Voor andere digitale
leesplanken, zoals de Reader van Sony, is nu gekozen voor ePub, dat de
algemene standaard lijkt te worden voor digitaal lezen.

Op ePub-formaat ziet de krant er iets anders uit dan in pdf-vorm. NRC Media
maakt bijvoorbeeld geen gebruik meer van kolommen. Ook is ervoor gekozen om
niet alle foto’s te tonen. "Het bestand zou anders te groot worden om te
downloaden voor bijvoorbeeld de iPhone of de iPod Touch. Maar we bieden wel
alle essentiële foto’s aan”, aldus een woordvoerder.

De nieuwste kranteneditie is vanaf drie uur in de middag te downloaden. Een
abonnement kost 16,50 euro per maand. Eigenaren van een e-reader kunnen de
digitale editie nu zes weken gratis proberen.

Digitaal lezen nog in de kinderschoenen
Digitaal lezen staat nog in de kinderschoenen in Nederland. Bol.com en Sony
hebben er onlangs met een samenwerking wel een impuls aan gegeven.

De Amerikaanse internetwinkel Amazon.com levert sinds maandag zijn in de
Verenigde Staten populaire e-reader Kindle in Nederland uit. Amazon hanteert
voor het digitaal lezen een eigen formaat, Mobipocket. NRC Media zegt meer
op te hebben met de ePub-standaard, omdat die open is.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl